BLOGPAGINA

Op deze pagina verschijnt, sinds eind oktober 2011, regelmatig een nieuw artikel, ter inspiratie voor al die zelfstandig ondernemers die met meer passie, meer inspiratie en echt onderscheid willen ondernemen. Wil je erop reageren, omdat je een vraag hebt bijvoorbeeld, stuur dan een e-mail via de contactpagina. Het oudste artikel staat onderaan de pagina, het jongste bovenaan.

Begin       Het Boek       De LanceerDag       Deelnemen       Recensies       Het Vervolg       Persoonlijk Traject       Filmproducties      Blog       Contact

 

Wat misschien wel de belangrijkste sleutel is om als zelfstandig ondernemer succesvol te worden EN te blijven, is dat je werkt vanuit je echte passie. Wat zoveel wil zeggen dat je doet wat je werkelijk leuk vindt, waardoor het elke dag weer een feest is om je er mee bezig te houden.


Het afgelopen jaar heb ik op deze site een doorlopende enquête gehad, waar zelfstandig ondernemers allerlei vragen konden beantwoorden over hun tevredenheid als ondernemer en de mate waarin ze zich als merk konden profileren. Een van de vragen ging over passie. Slechts 31% van de respondenten gaf aan, echt vanuit hun passie te ondernemen. Dat betekent dat ruim tweederde dat dus niet of onvoldoende doet!


Heel veel zelfstandig ondernemers beginnen weliswaar met een droom, maar gaandeweg raakt die, vaak door allerlei praktische overwegingen, naar de achtergrond. Je zult ze misschien wel herkennen: de schoorsteen moet toch blijven roken, je wilt klanten niet teleurstellen en tja, je beheerst dat kunstje nu eenmaal dus blijf je het maar doen. Maar je doet het niet echt met je hart.


Op den duur heeft dat laatste heel negatieve gevolgen. Want naarmate je iets minder met je hart doet, doe je het ook minder goed. En ineens krijg je kritiek op dat wat je geleverd hebt, terwijl je daar vroeger alleen maar complimenten voor kreeg!


Altijd als ik zelfstandig ondernemers mag coachen is daarom een van de centrale vragen: wat is je grootste passie, ook al heeft die ogenschijnlijk niets met je huidige professionele activiteiten te maken? Als we dit boven water hebben, gaan we op zoek naar een manier om passie en vakinhoudelijkheid op de een of andere manier te combineren. Daardoor gebeurt het met regelmaat dat een ondernemer tijdens zo’n sessie besluit het roer radicaal om te gooien om weer echt met hart en ziel te gaan ondernemen.


Zo heb ik eens met een mediator gewerkt die het bemiddelen in directiekamers eigenlijk wel een beetje gezien had. Hij was uitstekend in zijn vak maar al die diplomatieke operaties en  teambuildingsessies in bedompte zaaltjes begonnen hem echt tegen te staan. Zijn grootste passie bleek zeilen te zijn. Hij had een prachtig oud zeilschip dat zijn lust en zijn leven was. Het duurde niet lang of we hadden de link gelegd. Waarom de strijdende partijen niet mee aan boord nemen voor een sessie op het water? Hij veranderde die zelfde dag nog zijn bedrijfsnaam en al een paar weken later nam hij het eerste gezelschap mee aan boord voor wat later een uiterst geslaagde mediationdag zou blijken. De vele honderden scheepvaartmetaforen en -uitdrukkingen die onze taal rijk is helpen hem om spelenderwijs zijn punt te maken en hij geniet als geen ander van zijn werken op het water.


Een zeer ervaren interim manager vond zijn werk ook steeds meer van hetzelfde worden: hij voelde zich wat uitgeblust. Zijn grootste passie is het maken van reizen, en dan liefst van het avontuurlijke soort. In onze gesprekken trokken we al snel de vergelijking tussen reizen en zijn professionele expertise: die van verandermanagement. Zo werkten we een concept uit, waarin directie en medewerkers van organisaties in verandering het maken van een reis als voorbereiding op het werkelijke verandertraject maken. We noemden het trailblazer management.


Wat mij betreft twee geslaagde voorbeelden van manieren om je kwaliteiten los te laten op je grootste passie en zo kunde en plezier te combineren.


Dit maakt ook voor potentiële klanten een groot verschil. Die zie namelijk met hoeveel enthousiasme je werkt. Omdat je ogen fonkelen als je over je werk en je aanpak praat. En dat werkt altijd aanstekelijk, waardoor je acquisitie makkelijker verloopt. En omdat je je werk met zoveel plezier doet, doe je het ook beter. En dat zorgt weer voor heel tevreden klanten, die graag klant blijven.


Kijk eens heel goed naar je eigen grootste passie en onderzoek in hoeverre je die met je werk kunt combineren. Het kan vaak makkelijker dan je denkt. En het maakt een wereld van verschil!

MAAK VAN JE PASSIE JE MOTOR

woensdag 26 oktober 2011

EENPERSOONSMERKENBLOG

NAAM MAKEN

Heel erg veel zelfstandig ondernemers werken onder hun eigen naam. Daar is op zich niets mis mee, zeker niet als je een vast klantenbestand hebt en iedereen je goed kent. Maar wil je groeien, nieuwe klanten werven die nog nooit van je gehoord hebben, dan maak je het jezelf niet gemakkelijk.


Veronique Peters, trainer en coach. Kas de Jong, meubelmaker. Frank van Weerden, computerprogrammeur. Stel dat je deze (overigens niet bestaande) mensen nooit eerder ontmoet had. Maar nu kwam je ze tegen op een netwerkavond van een lokale vereniging van ZZP’ers en kreeg je een kaartje van ze, waarop slechts hun naam en hun beroep vermeld staan. Wat zegt je dit over hen? Helaas niets méér dan hoe ze heten en wat ze doen. Waarmee ze in hun branches tot de vele, vele aanbieders behoren die zich eigenlijk nergens mee onderscheiden.


Nomen est omen zeiden de Romeinen al: een naam is een voorteken. Of, in marketingperspectief: een naam belóóft wat. Een goed gekozen bedrijfsnaam helpt je, op een simpele manier, al met je visitekaartje en je domeinnaam in één of een paar woorden een krachtig onderscheid te maken.


Met het bedenken van een naam kun je twee kanten op. Je kunt je naam laten zeggen hoe je werkt of wat je belooft.


Hoe je werkt

Kies je voor deze optie, dan moet er in je naam iets doorklinken van jouw visie op wat je doet, je kijk op je werk, je kijk op je klanten. Ik geef een paar voorbeelden. Trainer en coach Catholien Aalders vond tijdens een van mijn Lanceerdagen uit, dat de kern van haar werk er feitelijk op neer kwam dat ze mensen met soms verstarde overtuigingen leerde aan zichzelf te twijfelen. Drie weken later stuurde ze me haar nieuwe visitekaartje, met daarop de tekst: Catholien Aalders, TwijfelCoach. In één woord had ze haar onderscheid met al die anderen gevonden. Aron Waas, een interim manager die al heel wat jaren bezig was toe we ons samen over zijn merk bogen, kreeg scherp dat zijn werk feitelijk altijd over lef ging. Hij bracht en brengt de organisaties waarvoor hij werkt de moed bij om beslissingen te nemen, stappen te zetten. Sindsdien heet zijn eenpersoonsmerk: GutsWorks. En het werkt voor hem. Voor mij persoonlijk draait al mijn werk om het geven van betekenis. Aan ondernemers, aan organisatie, aan producten en diensten. Daarom lag de naam Betekenisgids voor de hand.


Wat je belooft

De tweede mogelijkheid om je naam echt onderscheidend te laten zijn, is door er uit te laten blijken wat je belooft, wat je brengt, wat je te bieden hebt. Mieke Tunnissen en Annet Boskamp zijn twee bijzonder ervaren coaches die een heel breed portfolio aan trainingen en workshops geven. Zo breed, dat er moeilijk een lijn in aan te brengen leek. Toch vonden we  een rode draad in alles wat ze doen. Ze helpen mensen om (vaak zelf opgelegde) grenzen te doorbreken om zo stappen te kunnen zetten en hun werk of hun talent naar een hoger plan te tillen. Ze doopten daarom hun tweepersoonsmerknaam om in DoorJePlafond!

En zo is er de partyplanner die haar merk de naam Feesten van Geluk gaf, de onafhankelijke vloereninspecteur die zich De Parketwacht ging noemen, de personal organizer voor ZZP’ers die werkt onder de naam RegelJijHetMaar!, de meubelmaker die luxe meubels maakte met grillig gevormd hout uit de natuur, die zijn eigen naam verruilde voor die van Villa Wildernis en zo kan ik nog wel even doorgaan.


Allemaal namen met zeggingskracht, een verhaal dat in slechts één of maar een paar woorden boekdelen spreekt. Namen die het de eigenaren stukken makkelijker maakten, zich helder en aansprekend te profileren. En dat kwam hun resultaten duidelijk ten goede.


Zo’n naam, en daarmee een uniek onderscheid, ligt ook op jou te wachten. Soms ligt hij voor je neus, soms moet je wat langer zoeken. Maar uiteindelijk is hij altijd te vinden. En als je er zelf niet uitkomt: brainstorm dan eens met vrienden en vriendinnen. Levert ook dat niet het gewenste resultaat op, dan kun je altijd nog de hulp inroepen van mensen die van het ontwikkelen van merknamen hun werk van hebben gemaakt. 

donderdag 3 november 2011

In de enquête die ik het afgelopen jaar op deze site heb gehouden om zelfstandig ondernemers te bevragen over hun zelfbewustzijn als ondernemer, kwamen veel feiten aan het licht die de wenkbrauwen wel even doen fronzen. Zo gaf maar liefst 78% van de respondenten aan geen scherp beeld te hebben van hun grootste kwaliteiten!


Dat geeft erg te denken vind ik. Immers: als je niet echt weet waarin je werkelijk goed bent, hoe kun je dan in hemelsnaam krachtig en onderscheidend voor het voetlicht treden? 


We leven natuurlijk in een cultuur waarin het niet altijd uitbundig gewaardeerd wordt om jezelf overtuigd van eigen kunnen te presenteren. Daarom zijn veel mensen gewend om vooral naar hun eigen tekortkomingen te kijken en hun sterke punten maar wat weg te wuiven. Als je zelfstandig onderneemt zul je je echter over die schroom heen moeten zetten. Je hebt klanten nodig en die moeten weten waarom ze jou moeten nemen en niet een van je vele concurrenten.


Tijdens de Lanceerdagen die ik regelmatig geef en in persoonlijke coachingstrajecten sta ik daarom altijd uitvoerig stil bij het haarscherp benoemen van die dingen waarin de ondernemer echt heel goed is. Er volgt dan meestal eerst een ongemakkelijke stilte, gevolgd door wat schoorvoetende gemeenplaatsen. Als ik vervolgens vraag om drie complimenten op te schrijven die de ondernemer vaak krijgt, komt er na enig nadenken wel wat los. Maar het blijft voor de meesten toch lastig.


Mijn advies is: vraag je meest tevreden klanten eens waar ze je echt goed in vinden. Ze vinden het vrijwel altijd leuk dat je het aan ze vraagt en ze zullen je gewetensvol antwoord geven.


Hoogstwaarschijnlijk zijn de dingen die ze opnoemen voor jou de normaalste zaak van de wereld en ben je geneigd er je schouders voor op te halen. Niet doen. Wat zij goed aan je vinden heeft met je unieke talenten te maken. Het feit dat je ergens talent voor hebt, maakt dat je er weinig of geen moeite voor hoeft te doen. Met als gevolg dat je het zelf niet meer dan ‘normaal’ vindt, dat je heel iets goed kunt. Maar dat is het niet!


Zijn het meer dingen die je van je klanten terugkrijgt, kijk dan goed of er een grote gemene deler te vinden is, iets waar alles onder kan vallen. Het is namelijk best ingewikkeld, want moeilijk te onthouden, om vier, vijf, zes dingen op te noemen waarin je uitblinkt. En je loopt het risico toch als een beetje pocherig over te komen, wat ook niet de bedoeling is.


Ik geef even een voorbeeld. Van de ene klant krijg je te horen dat je goed kunt luisteren. Van een ander, dat je je goed in mensen kunt verplaatsen. Een derde noemt als je grootste kwaliteit het feit dat je heel diplomatiek bent. Als je even goed doordenkt zul je, als deze complimenten op jou van toepassing blijken te zijn, tot de conclusie komen dat je grootste kwaliteit schuilt in het feit dat je mensen verbindt, bij elkaar brengt. Kijk: daar heb je een prachtig, onderscheidend selling point dat je van veel anderen onderscheidt. 


Je bewust zijn van je talenten en vaardigheden en daar vlot en overtuigend over kunnen vertellen heeft nog een heel ander voordeel. Het versterkt in belangrijke mate je zelfvertrouwen. Hoe meer je daarvan hebt, des te sterker je voor de dag komt. Mensen zien het, voelen het. En dat helpt.

KEN JE TALENT!

maandag 7 november 2011

EENPERSOONSMERKENBLOG
EENPERSOONSMERKENBLOG