Begin       Het Boek       De LanceerDag       Deelnemen       Recensies       Het Vervolg       Persoonlijk Traject       Filmproducties      Blog       Contact

 

Heel veel zelfstandig ondernemers kochten het en gingen ermee aan het werk: het boek Eenpersoonsmerk Worden.


Een volgens de meeste lezers even plezierig als uitdagend werkboek waarin je als lezer hoofdstuk voor hoofdstuk, stap voor stap je eigen Merk definieert.


Het boek is verlevendigd met tal van inspirerende voorbeelden van antwoorden op definitievragen, van EenpersoonsMerken die de LanceerDag eerder volgden.


Het is verschenen bij Uitgeverij Van Duuren Management, bezield geleid door Ina Boer. Recensies van het boek vind je hieronder.


Wil je het boek online bestellen, klik dan hier.


Wil je boeken over persoonlijke effectiviteit bekijken en bestellen, klik dan hier.


Wil je boeken over marketing bekijken en bestellen, klik dan hier.


Wil je tenslotte boeken over reclame en verkoop bekijken en bestellen, klik dan hier.

Boekrecensies



Door Elly Lijnse


In een economisch moeilijke tijd is dit echt een boek waar u als zelfstandig ondernemer wat aan heeft: ‘Eenpersoonsmerk worden, zelfstandig ondernemen met bezieling’ van Ewald Theunisse. Hoe kunt u uzelf onderscheiden van anderen? Ewald Theunisse leidt u stapsgewijs naar het eindresultaat: succesvol zijn, werken met hart en ziel en een betekenisvol merk. Dit alles door jezelf te blijven en uit te gaan van je eigen passie. Krachtiger kan bijna niet.


Theunisse levert in zijn boek ‘Een eenpersoonsmerk worden’ de tegenhanger van het ondernemingsplan. Geen ingewikkelde SWOT-analyses, geen marketingplan en zes p’s, maar gewoon jezelf zijn. Dat vooral ook blijven en uitgaan van je passie. Omdat je dicht bij jezelf kunt blijven wordt het hebben van je eigen onderneming en acquireren op deze manier nog leuk.


Theunisse werkt toe naar een alles overkoepelend thema om uw eigen merkverhaal te kunnen vertellen om zo uzelf te kunnen onderscheiden van anderen. De start van de definiëring van uw eigen merk begint bij de CharacterScan: wat zijn uw specifieke eigenschappen en kwaliteiten?

Na de characterscan volgt het definiëren van uw grootste passie. Waar gaat uw hart nu echt naar uit? Het is blijkt hard werken om een eenpersoonsmerk te worden, want met Theunisse gaat u diep. Hij vraagt u geen genoegen te nemen met een oppervlakkig geformuleerde passie. Maar uiteindelijk komt u wel ergens waar het in essentie om draait.

Na de passie volgt een analyse van uw grootste kracht – waar bent u echt goed in – en het vinden van een wezenlijk thema. Een thema is belangrijk om er persoonlijke verhalen omheen te kunnen bouwen. Want jezelf verkopen is een goed verhaal kunnen vertellen. En een verhaal vertellen vanuit je kracht en passie is een verhaal vertellen met emotie. Niets verbindt mensen sterker dan verhalen en emoties die ze delen.


Dit is een boek wat naar mijn mening standaard in de boekenkast van zzp-ers moet staan. Het is geen boek met een hoog oneliner-gehalte, maar een met een Hollandse nuchterheid geschreven methode hoe u uzelf op het gebied van marketing en promotie kunt verbeteren. Het leert u wat werkelijk telt als u zich wilt onderscheiden van anderen. U wordt als lezer uitgedaagd om aan de slag te gaan en het levert resultaat. U gaat daarna ook daadwerkelijk anders om met uw eigen merk en de manier waarop u uzelf profileert.

Het krachtige van deze methode is dat er steeds teruggekoppeld wordt naar eerdere bevindingen en dat er afwisselend in- en uitgezoomd wordt, waardoor je gedwongen wordt om tot de kern te gaan en het overzicht te houden.


Het is opvallend hoe open Theunisse is in het toegankelijk maken van zijn methode. De characterscan is bijvoorbeeld te downloaden via internet (www.eenpersoonsmerken.nl). Het is mogelijk om aan de hand van dit boek alles zelfstandig uit te voeren, maar hij geeft ook workshops over dit onderwerp. Tijdens het lezen van dit boek werd ik steeds nieuwsgieriger naar zijn workshop, want het boek smaakt naar meer.


De missie van de auteur is: verlangen bezielen. Het helpen van mensen en organisaties om hun bezieling te laten (her)vinden. Werken met hart en ziel dus en dat is zichtbaar in dit boek. Het was voor mij een inspiratiebron voor mijn eigen eenpersoonsmerk.


Ir. Elly Lijnse MBA is adviseur bedrijfsvoering en coach. Zij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Interessante links

www.lijnse.org

www.bsn.eu

Door Josine Gouwens


Een krachtig eenpersoonsmerk bouwen

Om onderscheidend te zijn, zijn loze kreten niet voldoende. Het gaat om de grotere betekenis van bedrijven, waarin de eigen kracht, passie en identiteit samenkomen met de behoeften van klanten. Dit geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar zeker ook voor de zogenaamde eenpersoonsmerken, waarvan er nu al 800.000 zijn en waarvan er naar verwachting steeds meer komen. Dankzij internet kan de stem van één persoon net zoveel aandacht krijgen als die van een willekeurig grote onderneming. Denk aan bloggers met een goed verhaal die daardoor duizenden mensen over de hele wereld naar zich toe trekken.


Het boek ´Eenpersoonsmerk worden´ wijst zzp’ers stap voor stap de weg naar hun eigen onderscheidende kracht. Handig is de character scan die in het boek is opgenomen, je brengt er je karakter en uitstraling mee in kaart. Dit doe je met de hulp van mensen die jou goed kennen. Vervolgens kijk je naar jouw grootste passie en kracht om van daaruit tot je belangrijkste thema te komen. Dit klinkt zwaar en ingewikkeld, maar het boek maakt het eenvoudig in enkele duidelijke stappen. Waar draait het om bij jouw eenpersoonsmerk? Zo wilde Walt Disney “Magic for Millions” brengen. De essentie van je bedrijf geef je weer in een missie die tot de verbeelding spreekt.


Een goede missie heeft gevolgen. Voor de klanten voor wie je wilt werken, de keuze van samenwerkingspartners en de wijze waarop je je aan de buitenwereld presenteert. Ewald Theunisse geeft veel voorbeelden van zzp'ers die met hun missie aan de slag zijn gegaan.


Het mooist is het als je je missie weet te vertalen naar een goed verhaal. Het laatste hoofdstuk van dit boek gaat dan ook over merkverhalen. Waarom is een goed verhaal belangrijk? Waarom spreekt het mensen zo aan? Hoe kun je mensen raken met je verhaal? Hoe sluit je aan bij de situatie van de klant?


'Eenpersoonsmerk worden' is een waardevol boek voor zzp’ers. Een boek ook waardoor je zin krijgt om direct aan de slag te gaan!

Door Rozemarijn Dols


“Alles wat je de wereld geeft, komt in meervoud bij je terug"


‘Personal Branding’, ‘Brand You’ het zijn titels die het deze tijd bijzonder goed doen omdat er nog nooit zoveel zzp'ers zijn in Nederland als nu. Dat aantal zal alleen maar groter worden, meldt Ewald Theunisse in zijn nieuwste boek een 'Eenpersoonsmerk worden'. Niet zonder reden geeft hij dan ook aan dat het juist nu van cruciaal belang is om je wezenlijk te onderscheiden en niet op te gaan als “Naamloze in de drom der naamlozen” zoals de dichter J.C. Bloem het ooit omschreef.


Wat dit boek zo prettig maakt, is dat Theunisse je op een plezierige, toegankelijke manier aan de hand neemt om tot de kern of het hart van een Eenpersoonskenmerk te worden. Stukje bij beetje, psychologisch doordacht, neemt hij de lezer mee in het vertalen van grondwaarden, emoties, denktrants, gedrag, stijl van communiceren en uitstraling (aan de hand van de zogeheten CharacterScan) naar de eerste laag van een Eenpersoonskenmerk om deze vervolgens te koppelen aan passies en kracht. Telkens raadt hij aan om weer terug te gaan naar de uitkomsten van de CharacterScan, om te toetsen of de lezer nog steeds op het juiste pad zit om dichter bij zijn missie en bezieling te komen.


Krachtig is hoofdstuk 5, waarin de auteur diepte en verbinding geeft aan de eerste contouren van het Eenpersoonsmerk door thema’s uit de jeugd van de lezer te verbinden aan zijn persoonlijke missie. Het is volgens hem geen toeval dat zeer bezielde mensen vanuit aansprekende voorbeelden, indrukwekkende gebeurtenissen of een bepaald gemis van vroeger hun missie vuur geven. Zo maken mensen die een onveilige jeugd hadden volgens Theunisse vaak letterlijk werk van veiligheid.


Alle voorgaande puzzelstukjes worden later in het boek gebruikt om een persoonlijke missie te formuleren. Eén die bezieling heeft en richting geeft door alles letterlijk te strippen tot de kern en die zo kort, krachtig en bevlogen mogelijk te verwoorden – als opdracht aan jezelf en belofte aan de wereld om je heen.


Vernieuwend is dat Theunisse de kracht en functie van het vertellen van verhalen koppelt aan het aansprekend weergeven van de boodschap. Tot slot geeft de auteur terecht aan dat een Eenpersoonsmerk iets is dat groeit en moet blijven groeien, het is een proces dat regelmatig onderhoud nodig heeft om bezield en scherp te blijven en dat is iets wat in deze tijd een absolute must is, net zoals, wat mij betreft, dit boek. Een echte aanrader!


Dit fraai vormgegeven boek is het eerste boek in de reeks van de ZZP Academy, uitgegeven door Van Duuren Management. Ik verwacht dat lezers van dit boek goed op weg geholpen worden om met nog meer plezier te werken, het meeste uit zich zelf te halen en inspiratiebron voor anderen te zijn.

HET BOEK

EN DE RECENSIES...

DOWNLOAD 
de CharacterScan,
die hoort bij het boek, door hier te klikkenHet_Boek_files/CharacterScan%20Versie%208.0.1.pdf